American Tourister ble startet i 1933 av Sol Koffner i USA som satset alle sine sparepenger på å starte produksjon av kofferter. Selskapets gjennombrudd kom i 1945 - ettersom den kommersielle flytrafikken økte kraftig, ble det et stort behov for lett bagasje. American Tourister introduserte da sin nye serie Hi-Taper som både var lett i vekt og å pakke.
På 50 og 60 tallet eksperimenterte selskapet med nye harde og lette materialer, og var verdens første til å lage harde, pressede kofferter.
På 1970-tallet kom American tourister med en fantastisk markesføringskampanje av kofferter. En stor gorilla som herjet rundt med American Touristers kofferter. (en mann utkledd i gorillakostyme). Denne formen for markedsføring ble kjørt i 15 år, og ble en signatur for American Tourister sin styrke og kvalitet.
I 1993 ble American Tourister ervervet av Samsonite, noe som markerte en sammenslåing av verdens to største koffertmerker.
I dag er American Tourister et av verdens ledende koffertmerker og selskapet er fremdeles eid av Samsonite. American Tourister selges i dag over hele verden med sitt slagord "trusted all over the world".
Fremdeles assosieres American Tourister med kvalitet, og slagstyrke, noe de ofte fokuserer på i sine reklamekampanjer. American Tourister har også hatt store kjendiser som representanter for merket sitt, som f.eks. Cristiano Ronaldo i forbindelse med fotballmesterskapet i 2018.
Vi hos BagBrokers har håndplukket de beste koffertene og baggene fra American Tourister, og du finner et stort utvalg av dem her.